9 класи література



Урок 1. 27.01.2022р

Тема. Микола ГОГОЛЬ. Видатний українець.











Підсумковий урок (27.52020)

Список літератури: що читати влітку

Список творів, які ми будемо вивчати в 10 класі.


Успіхів вам у всьому. Хай щастить. 



Урок№19( 21.05.2020)

Тема. Контрольна робота за творчістю П.Куліша, М. Вовчок.
 Завдання за посиланням, для їх виконання дається 45хв, одна спроба. завдання дійсні до 13:00. Перейти за посиланням: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9063065 

Урок№18(19.05.2020)

Тема. Антикріпосницьке спрямування повісті "Інститутка".
Давайте пригадаємо, що таке повість.


Чому, на вашу думку, автор чітко розмежовує  два типи персонажів у творі?


У четвер 21.05.2020 ми пишемо контрольну роботу( написання для всіх обов'язкове).  Повторіть вивчений матераілпро П.Куліша"Чорна рада" та М. Вовчка"Інститутка".

Урок №17(14.05.2020)

Тема. Антилюдяна суть кріпацтва та солдатчини. Образи персонажів - людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі.
Прослухайте аудіоверсію  повісті.



1.Літературний диктант
Запишіть відповіді на запитання.
з/п
                                              Питання

              Відповіді

1.
Кому Марко Вовчок присвятила повість «Інститутка»?

2.
Хто «хрещений батько» збірки «Народні оповідання» Марка Вовчка ?

3.
Автор поетичного послання «Марку Вовчку».
4.
Російський письменник, який переклав російською мовою «Народні оповідання» й «Інститутку».

5.
Яку першу назву мала повість «Інститутка»?
6.
Від якої особи ведеться розповідь у творах Марка Вовчка?
7.
 Хто назвав повість «Інститутка» «перлиною української літератури»?

8.
Яка  подія є зав’язкою твору?

9.
Кому належать слова «І тим, що учать, — нуда, і тим, що вчаться, — біда. Багацько часу пропало марно!»?

10.
Впізнай героя. ««І що ж то за хороша з лиця була! І в кого вона така вродилася! Здається, і не змалювати такої кралі!»

11.
Впізнай героя.  «Тепер я вже не боюсь вас… Хоч мене живцем із’їжте тепер!»

12.
Впізнай героя. «Люди дивуються, що я весела: надійсь, горя-біди не знала. А я зроду така вдалася».


Враження майбутньої письменниці від перебування в харківському пансіоні дало поштовх до написання «Інститутки», у якій вона зобразила одну з випускниць інституту шляхетних дівчат. Під маскою гарненької панянки, що вміє належним чином «подати» себе в панському товаристві, криється жахлива внутрішня сутність людини — носія зла.
2.Складання «сюжетного ланцюжка».    
(Запишіть в зошиті)
Устина розповідає  Приїзд  Устина стає служницею інститутки,  Приїзд 
про себе панночки терпить знущання, її ледь не задушили гостей
Панночка закохується, → Молоді виїжджають → Панночка взялась хазяйнувати на →
одружується з полковим зі слугами на свій хутір хуторі по-своєму
лікарем
Устина знайомиться з Прокопом.
3. Скласти порівняльну характеристику Устини й панночки 

     
Спільне
Сироти, молоді дівчата, розумні, здатні кохати
Відмінне
Устина
весела, життєрадісна, працьовита, доб­ра, привітна, з повагою ставиться до людей, над усе цінує волю, покірно сприймає негаразди, навіть знущання; спостережлива й кмітлива
Панночка
жорстока, груба, лицемірна, з погордою ставиться до про­стих людей, жадібна, примх­лива.; любить чоловіка, але по-дивному
— Якщо взяти в цілому, то образ панночки можна вважати негативним, а образ кріпачки Устини — позитивним. Спробуйте визначити, а чи є щось позитивне у панночки, а негативне — в Устини.
(Панночка розумна, кмітлива, хазяйновита; Устина дуже покірна, несмілива і т. ін.).
— Чому дівчина-кріпачка має ім'я, а панночка — ні?
— Хто, враховуючи назву твору, є головною героїнею повісті — Устина чи інститутка?
— Чому панночка захотіла одружитися з небагатим полковим лікарем, хоча до неї залицялися, напевно, й багатші паничі?
Змальовуючи героїв, талановиті письменники намагаються показати не лише індивідуальні, притаманні певній людині риси, а й характерні для більшості людей даного часу й стану. Тому ці образи називають типовими, і діють такі герої за типових обставин.
Наприклад, дівчата із дворянських сімей училися в пансіонах або інститутах, цікавилися здебільшого танцями й музикою, мріяли про вигідних женихів; як поміщиці були жорстокими до кріпаків, пихатими, жадібними, вважаючи все, зроблене людьми, своєю беззаперечною власністю, даною Богом. Такою є й інститутка, недаремно ж у неї немає у творі навіть власного імені.

Урок №16(12.05.2020)

Тема. Марко Вовчок. Життя та творча діяльність. Повість "Інститутка". "Народні оповідання"



Та про романтичні стосунки жінки:
Сьогодні ще ми ознайомимося з величним твором "Інститутка": історією створення, назвою твору, змістом.

Домашнє завдання.  Прочитати повість "Інститутка"


Урок №15( 07.05.2020)


Тема. Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті "Чорна рада".
Вибрати уривок із роману "Чорна рада" обсягом 120-150слів, навчитися виразно читати його і надіслати відеозвіт у приватні повідомлення  вайбер.
Малювати партитуру в зошит не обов'язково. Ознайомтеся з нею та умовно позначте собі помітки в тексті.

Урок №14 ( 05.05.2020)

Тема. Порівняльна характеристика образів Якима Сомка та Івана Брюховецького.
Пригадайте зміст роману, переглянувши відео:


Відтворення історичної долі України в роки Руїни в історичному романі «Чорна рада». Один із корифеїв української літератури, видатний письменник, ім'я якого несправедливо було виключене з історії української літератури, в своєму історичному романі «Чорна рада» показав нам два протилежних образи: Сомка і Брюховецького. Ними автор розкриває головний конфлікт, через який бачимо основну думку твору.
Ці персонажі - українські гетьмани, які стоять по різні боки історичного моменту. Сомкові автор симпатизує, милується ним, бо «Сомко був воїн уроди, возрас-та і красота зіло дивної» (пишуть у літописах); був високий, огрядний собі пан, кругловидий, русявий; голова в кучерях, як у золотому вінку; очі ясні, веселі, як зорі; і вже, чи ступить, чи заговорить, то справді по-гетьманські». Він був освіченою людиною, розумною, талановитою. Саме на нього П. Куліш покладав надію, що він своєю сильною рукою об'єднає всі землі України у незалежну державу. Ця людина вміє тримати себе впевнено, вірить у свою перемогу в боротьбі за ладу. Він цінує у козаків гордість, побратимство, їхню честь. Як мудрий державний діяч, мріє звільнити Україну від будь-яких ворогів. Та, на жаль, Сомко був самовпевненим і жорстоким по відношенню до простих людей та запорожців:
  • «Нехай лиш виїдуть у Переяслав царські бояре, тоді побачимо, як та чорна орда устоїть против гармат! Запоріжців тоді я здавлю, як макуху, гетьмана їх поверну в свинопаси, дурну чернь навчу шанувати гетьманську зверхність!»
І все ж він мужній, благородний, відваги йому не бракує. Загибель Сомка автор розуміє як трагедію цілого народу.    Яким Сомко – один із головних героїв роману Пантелеймона Куліша «Чорна рада». Він щиро переймається долею України, мріє об’єднати її в єдину державу. Автор наділяє цього героя найкращими якостями та позитивними рисами характеру. Вражає благородство сомка, коли він відмовився від самопожертви Кирила Тура, щоб урятувати його від смерті. Сомко в творі виступає як мудрий державний діяч. Його ідеал – соборна, незалежна Україна. Він мріє про автономну феодальну, демократичну державу.
   Сомко – взірець моральних та духовних чеснот.».
Іван Брюховецький - протилежність Якиму Сомку, бо він уособлює в собі всі негативні риси характеру: лихий, підступний, лицемірний, жорстокий. Це людина без совісті і честі; він гірше за Сомка гнітив народ. Дуже любив владу, тому підкупом та обіцянками зумів привернути на свій бік більше прихильників козацької старшини і навіть московських представників. Здобувши владу, він жорстоко розправився з тими хто підтримував Сомка.   «Вступаючи в осінь, о святому Симеоні, того літа за позволенієм його царського величества наказав гетьман Брюховецький постинати гетьмана Сомка і Валюту, полковника Ніжинського, полковника Лубенського, осавулів та інших полковників заслана на Москву, котрих на Сибір заслано немало старшини коряцької», - повідомляє «Літопис Самовидця". Іван Брюховецький – один із головних персонажів роману «Чорна рада». Серед реальних історичних постатей Іван Брюховецький виокремлюється своїм авантюризмом, лукавістю, брехливістю. Фальш гетьмана письменник розкриває через портретні деталі: спочатку він ходив у старенькій свиті та стоптаних чоботах, а коли став гетьманом – у голубому жупані й сап’янцях. На хуторі Матвія Гвинтівки, прибічника Брюховецьког, посередині двору стоїть стовп із залізними, мідними і срібними кільцями. Залежно від матеріальних статків, приїжджі повинні прив’язати коней до потрібного кільця. Ці красномовні деталі створюють образи верхівки в явно непривабливому світлі.
  Отже в образі Сомка автор втілив почуття патріотизму бо його турбує доля свого народу землі. Брюховецький - уособлення всього лихого, що призводить до кровопролитної війни. Показ козацького лицарства і любові до України в романі П. Куліша «Чорна рада».

Домашнє завдання. В зошиті дати відповідь на запитання "Яку оцінку дав Т. Шевченко роману "Чорна рада"?


Урок №13(30.04.2020)

Тема.«Непросте життя та романтичні пригоди головних головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, благородства. Вірності почуттю та обов'язку».

Перегляньте відеоуроки:

 Порівняйте  відомості, які ви вже вивчили , з тими, що прослухаєте в цьому уроці.
Перегляньте ментальну карту і визначте, яка з ліній детальніше висвітлена у творі: історична чи любовна.

Відповіді запишіть за посиланням: www.classtime.com/code/Y8326R

Урок №12(28.04.2020)

Тема. «Чорна рада» - перший україномовний історичний   роман – хроніка. Походження його назви. Історична основа й авторська уява.  Романтичність стилю»

 Перегляньте відеоурок за посиланням:
Прочитати роман скорочено в підручнику ст.218 - 232.

Урок №11(23.04.2020)

Тема. Пантелеймон Куліш - відомий письменник, перший український професійний літературний  критик, перекладач, автор підручників для школи, українського правопису.


        Щирий друг Шевченка і нещадний критик його творів, патріот України і вірний підданий царизму, один із найвидатніших українських письменників, ім'я якого довгий час замовчувалося... Все це — Пантелеймон Олександрович Куліш.
Куліш, як ви пам'ятаєте, різко висловився проти Шевченкових «Гайдамак», і в той же час запросив до себе боярином (свідком) на весілля, видав у своїй друкарні «Кобзар». А дружина Куліша Ганна Барвінок, теж письменниця, віддала усі свої коштовні прикраси Шевченкові, щоб той, як мріяв, зміг поїхати до Італії (щоправда, через арешт і заслання це йому так і не вдалося).
Пантелеймон Куліш — автор першого українського історичного роману «Чорна рада», першого українського правопису «Кулішівка», підручників для школи, видавець «Букваря», людина, яка з повним правом може вважатися, як і Шевченко, основоположником нової української літератури та нової української мови. З особистістю і творчістю цього видатного митця ми й почнемо докладно знайомитися на сьогоднішньому уроці.  
Виходить низка його оригінальних збірок та перекладів, серед яких — «Позичена кобза», Біблія, створена разом із І. Нечуєм-Левицьким та вченим І. Пулюєм.
Перегляньте відеоурок  про життя і творчість видатного сподвижника 


Заповніть табличку та запишіть біографічні дані  письменника в зошит. На наступному уроуі читаємо " Чорну раду".



Урок №10  (16.04.2020)

Тема.   Тестування. Творчість Т. Шевченка

Сьогодні ми виконаємо контрольне тестування за творчістю Т. Шевченка.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=861928


Завдання необхідно виконати до  23 квітня 23:00


Урок №9 (14.04.2020)

Тема. Світова велич українського поета.Підсумковий урок за творчістю Т.Г.Шевченка.
Перегляньте відеоурок за посиланням:
Наступний урок   -  контрольна робота за творчістю видатного українця. 

Урок №8(09.04.2020)

Тема. Урок позакласного читання. Т.Г. Шевченко. "Назар Стодоля".

До драматичного твору ми у цьому році звертаємося не вперше. Вже ми вивчили про вертепну драму в часи давньої України і про театр та драматургію в часи І. Котляревського й Г. Квітки-Основ'яненка.Отже, драма – це один з основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо  через висловлювання та дії самих персонажів.     В часи Шевченка на території України активно функціонували приватні театри на Чернігівщині та Полтавщині. Ак­торські трупи в цих приватних театрах були набрані переважно з кріпаків. Про трагічну долю одного з них Шевченко розповів у повісті «Музикант».    Проте у Харкові, Полтаві й Одесі діяли ще й професійні театри. Серед їхніх діячів особливими талантами вирізнявся актор М. Щепкін.   У Петербурзі на початку 30-х рр. діяло 5 театрів. Отже, перебуваючи в інтелігентному середовищі в місті на Неві Шевченко мав нагоду дуже часто бувати в театрах, що тоді вважало­ся обов'язковим для освіченої людини. Юний Шевченко зацікавився театром. Кобзар сам залишив численні спога­ди про те, що з часом почав відчувати не все підряд, а найкращі вистави. Таким чином вироблявся естетичний смак, прокидалося бажання самому написати драму.   У російській столиці в той час йшли й українські драми. Є. Гребінка, наприклад, ставив «Наталку Полтавку» І.П. Котляревського. Не  міг не знати Кобзар і таких відомих драм, як «Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ'яненка, історичних трагедій «Сава Чалий» та «Переяславська ніч» М. Костомарова.   Від побаченого інтерес до театру в Шевченка розпалювався на­стільки, що він на початку сорокових років узявся за написання драм. На жаль, з драматичної спадщини збереглось дуже мало, і судити про неї ми можемо зі слів Шевченкових сучасників. Першою з-під його пера з'явилася трагедія «Никита Гайдай» росій­ською мовою, яку він переробив на драму «Невеста», драма «Сле­пая красавица», яка перероблена у поему «Слепая». Створив Кобзар також драму «Никита Гайдай», окремі частини  якої збереглися.   Єдиним драматичним твором, що зберігся повністю, є історична драма «Назар Стодоля» ( 1843р).    П'єса «Назар Стодоля» була написана російською мовою, але згодом Т. Шевченко переклав українською всі репліки, монологи й діало­ги, залишивши російськомовними тільки ремарки. Автограф твору до нас не дійшов, тому основним вважається текст «Назара Стодо­лі», надрукований у 1862 році в журналі «Основа».  Драма «Назар Стодоля» стала явищем у європейській драматургії. Вона виявилася надзвичайно сценічною, на її основі можна було вчи­ти мистецтва театрального перевтілювання молодих акторів.   Молодому Шевченкові вдалося без періоду учнівства досягти вершин в драматургії.


 Прочитайте п'єсу "Назар Стодоля"


                                  Або перегляньте екранізацію знаменитого твору: 




Тема -   показ соціальних суперечностей між старшинською верхівкою та низовим козацтвом.
Ідея – висміювання частини козацької старшини, прославлення благородства та відваги низових козаків; возвеличення справжнього, вірного почуття кохання).

Урок №7(07.04.2020)

Тема. Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі "Росли укупочці",  Біблія в житті  Т. Шевченка . Світле пророцтво поета "Ісайя. Глава 3" 

Прослухайте аудіозапис твору" Росли укупочці, зрозли" 


Запишіть в зошит паспорт твору: тема, ідея, головна думка.

Прослухайте аудіозапис твору "Ісаія. Глава 35"

Запишіть  відмінність між   Книгою пророка Ісайї. Главою 35  та Шевченковим твором "Ісаія. Глава 35(Подражаніє)"

  

                             Успіхів вам!!!


                                      Урок №6(02.04.2020)

Тема. Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. Риси  автобіографізму в образі ліричного героя ("Доля")

                                                  Нудьга і осінь. Боже милий, 

                                            Де ж заховатися мені? Що діяти?                                            Уже й гуляю По цім Аралу;  і пишу                                                Віршую нищечком, грішу, ....

 «Доля» (9 лютого 1858, Нижній Новгород)

Перегляньте відеоурок за посиланням:   https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=_CwGuLjNEkE&feature=emb_logo

  Наступна поезія, яку ми розглянемо має назву «Доля». Вона  була створена невдовзі після звільнення Шевченка з солдатської неволі. У вірші  Т. Шевченко звертається до своєї долі, як до друга. Він вдячний їй, що повела в науку, що виховала його чесним та справедливим. І він гордий, що може сказати про себе — у нього немає "зерна неправди за собою". І цей шлях — шлях до слави, до розуміння є в цьому світі й свого призначення.  Прочитайте  поезію або прослухайте.

 Запишіть в зошит тему уроку, епіграф, тему твору, ідею, жанр.

 Тема: розповідь поета про власну життєву долю, яка не лукавила до митця.   

 Ідея: возвеличення долі, яка супроводжувала Т. Ш. впродовж всього його життя.         

Жанр: філософська лірика. 

Вивчіть поезію напам'ять.


                                           

                                          

Урок №5(31.03.2020)

Тема: «Трагедія жінки – матері, боротьба за своє материнство.  («У нашім раї на землі»). Наскрізний ліризм творів Т.Шевченка про жіночу долю."


 Перегляньте відеоурок  та презентацію.

 В зошиті записати ідейно - художній аналіз поезії: тема, ідея, композиція, художні засоби         (епітети, метафори, порівняння, пестливі слова)

Дайте відповіді на запитання, перейшовши за посиланням:                                  www.classtime.com/code/4KEWQ9

                                            

                                                Урок №4(26.03.2020)
 Тема. Багатогранний образ жінки-матері в Шевченкових поемах “Катерина”,  “Наймичка”.     

                                                                                                         Все упованіє моє

 На тебе, мати, возлагаю,
                                                                                              Святая сила всіх святих,
Пренепорочная, благая.

                                                                                                           Т.Шевченко    

                                                                                                                   

                                    Картинки по запросу "презентація до уроку Багатогранний образ жінки-матері в Шевченкових поемах “Катерина”, “Наймичка”, “Марія”"

Картинки по запросу "презентація до уроку Багатогранний образ жінки-матері в Шевченкових поемах “Катерина”, “Наймичка”, “Марія”"

Марія Гармаш

“Матері Шевченка”.

Якби ти знала,  як твій син

 І возвеличить, і освятить

 Усе, чого торкнеться він,

 Але найперше – слово “мати”!

 І ти живеш в його словах,

 Святая мати свого сина!

 Бо колихала на руках

  Майбутнє рідної Вкраїни.

 В сльозах, в неволі, між рабів

 Дала йому ти ум великий,

 І вільну душу, й гордий спів,

 І правду Божу сонцелику.

 Крізь тьму віків у дикій млі

 Освітить правду слово сина:

 Найвища радість на землі –

 У мирі мати та  дитина!





Подумайте, чи актуальна  ця тема  в сьогоденні.  В чому схожість та відмінність Шевченкових героїнь зі сьогоднішніми мамами.
В зошиті створіть хмари слів до цих творів


                     


                                      Урок 3.(24.03.2020)

 Еволюція жіночого образу. Реалістично - побутовий тип утілення жіночої долі . Поема " Наймичка"

Прослухайте поему  "Наймичка"



  Або прочитайте самі.

Т.Шевченко. «Наймичка». Еволюція жіночого образу. Реалістично-побутовий тип утілення теми жіночої долі

https://wordart.com/edit/masmp94c0f8h
https://wordart.com/masmp94c0f8h/%D1%82%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE







                                                                      Записати в зошит


Тема поеми: зображення важкої долі кріпачки, яка змушена все життя приховувати своє материнство. Ідея: осуд соціальних умов, у яких проживала жінка-покритка. Основна думка: мати – найсвятіше, що є у кожної людини.


                                     Виконати завдання в зошиті


Композиція поеми Установіть відповідність 1.Зав’язка: А. Зомлів Марко….  2.Розвиток дії:  Б. Перед смертю Ганна відкриває синові Маркові сокровенну таємницю свого життя 3.Кульмінація:  В. Журба Насті з Трохимом  4.Розв’язка: Г. Підкинуте кимось немовля та поява наймички.

Наймичка – натура безмірно глибша, почуття у неї… сильне, високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ,  заставляє забути про себе саму.                                               Іван Франко

                                             Написати есе (6-7 речень)

«Займи позицію» Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала й зважилася сказати правду лише перед смертю? Поведінка Ганни – вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?

Домашнє завдання.    

  Прочитати поему  " Наймичка" .

Записати  тему, ідею, основну думку записати композицію. 

Написати коротке есе на тему  "Поведінка Ганни - вияв слабодухості чи твердості характеру жінки".



                                             Урок №1(17.03.2020)

" І мертвим,  і живим,  і ненародженим ...."Продовження теми  "землячків" у посланні.


Перегляньте відеоурок.
В зошитах запишіть 
Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"



Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"
Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"
Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"
Картинки по запросу "відео урок і мертвим і живим і ненародженим"

                                                     Урок № 2(19.03.2020)

Тема: " Вічна" тема  матері й сина. Романтичний тип утілення теми жіночої долі у творі  "Катерина".


   Перегляньте відеоурок ( до 21:27, тобто до тестів ЗНО) Тести не проходьте!!!



Картинки по запросу "відеоурок Т. Шевченко  "Катерина""

Картинки по запросу "відеоурок Т. Шевченко  "Катерина""

Після перегляду ( або під час перегляду) запишіть джерела написання твору, рід, жанр, тему ідею, композицію та сюжет( сюжетні лінії), проблематику та образи твору.


Немає коментарів:

Дописати коментар