Урок 1. 27.01.2022р
Тема. Микола ГОГОЛЬ. Видатний українець.
Підсумковий урок (27.52020)
Список літератури: що читати влітку
Список творів, які ми будемо вивчати в 10 класі.
Успіхів вам у всьому. Хай щастить.
Урок№19( 21.05.2020)
Тема. Контрольна робота за творчістю П.Куліша, М. Вовчок.
Завдання за посиланням, для їх виконання дається 45хв, одна спроба. завдання дійсні до 13:00. Перейти за посиланням: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9063065
Урок№18(19.05.2020)
Тема. Антикріпосницьке спрямування повісті "Інститутка".
Давайте пригадаємо, що таке повість.
Чому, на вашу думку, автор чітко розмежовує два типи персонажів у творі?
У четвер 21.05.2020 ми пишемо контрольну роботу( написання для всіх обов'язкове). Повторіть вивчений матераілпро П.Куліша"Чорна рада" та М. Вовчка"Інститутка".
Урок №17(14.05.2020)
Тема. Антилюдяна суть кріпацтва та солдатчини. Образи персонажів - людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі.
Прослухайте аудіоверсію повісті.
Прослухайте аудіоверсію повісті.
1.Літературний диктант
Запишіть відповіді на запитання.
№
з/п
|
Питання
|
Відповіді
|
1.
|
Кому Марко Вовчок присвятила повість «Інститутка»?
| |
2.
|
Хто «хрещений батько» збірки «Народні оповідання» Марка Вовчка ?
| |
3.
|
Автор поетичного послання «Марку Вовчку».
| |
4.
|
Російський письменник, який переклав російською мовою «Народні оповідання» й «Інститутку».
| |
5.
|
Яку першу назву мала повість «Інститутка»?
| |
6.
|
Від якої особи ведеться розповідь у творах Марка Вовчка?
| |
7.
|
Хто назвав повість «Інститутка» «перлиною української літератури»?
| |
8.
|
Яка подія є зав’язкою твору?
| |
9.
|
Кому належать слова «І тим, що учать, — нуда, і тим, що вчаться, — біда. Багацько часу пропало марно!»?
| |
10.
|
Впізнай героя. ««І що ж то за хороша з лиця була! І в кого вона така вродилася! Здається, і не змалювати такої кралі!»
| |
11.
|
Впізнай героя. «Тепер я вже не боюсь вас… Хоч мене живцем із’їжте тепер!»
| |
12.
|
Впізнай героя. «Люди дивуються, що я весела: надійсь, горя-біди не знала. А я зроду така вдалася».
|
Враження майбутньої письменниці від перебування в харківському пансіоні дало поштовх до написання «Інститутки», у якій вона зобразила одну з випускниць інституту шляхетних дівчат. Під маскою гарненької панянки, що вміє належним чином «подати» себе в панському товаристві, криється жахлива внутрішня сутність людини — носія зла.
2.Складання «сюжетного ланцюжка».
(Запишіть в зошиті)
Устина розповідає → Приїзд → Устина стає служницею інститутки, → Приїзд →
про себе панночки терпить знущання, її ледь не задушили гостей
Панночка закохується, → Молоді виїжджають → Панночка взялась хазяйнувати на →
одружується з полковим зі слугами на свій хутір хуторі по-своєму
лікарем
Устина знайомиться з Прокопом.
3. Скласти порівняльну характеристику Устини й панночки
Спільне
Сироти, молоді дівчата, розумні, здатні кохати
Відмінне
Устина
весела, життєрадісна, працьовита, добра, привітна, з повагою ставиться до людей, над усе цінує волю, покірно сприймає негаразди, навіть знущання; спостережлива й кмітлива
Панночка
жорстока, груба, лицемірна, з погордою ставиться до простих людей, жадібна, примхлива.; любить чоловіка, але по-дивному
— Якщо взяти в цілому, то образ панночки можна вважати негативним, а образ кріпачки Устини — позитивним. Спробуйте визначити, а чи є щось позитивне у панночки, а негативне — в Устини.
(Панночка розумна, кмітлива, хазяйновита; Устина дуже покірна, несмілива і т. ін.).
— Чому дівчина-кріпачка має ім'я, а панночка — ні?
— Хто, враховуючи назву твору, є головною героїнею повісті — Устина чи інститутка?
— Чому панночка захотіла одружитися з небагатим полковим лікарем, хоча до неї залицялися, напевно, й багатші паничі?
Змальовуючи героїв, талановиті письменники намагаються показати не лише індивідуальні, притаманні певній людині риси, а й характерні для більшості людей даного часу й стану. Тому ці образи називають типовими, і діють такі герої за типових обставин.
Наприклад, дівчата із дворянських сімей училися в пансіонах або інститутах, цікавилися здебільшого танцями й музикою, мріяли про вигідних женихів; як поміщиці були жорстокими до кріпаків, пихатими, жадібними, вважаючи все, зроблене людьми, своєю беззаперечною власністю, даною Богом. Такою є й інститутка, недаремно ж у неї немає у творі навіть власного імені.
Урок №16(12.05.2020)
Тема. Марко Вовчок. Життя та творча діяльність. Повість "Інститутка". "Народні оповідання"
Та про романтичні стосунки жінки:
Сьогодні ще ми ознайомимося з величним твором "Інститутка": історією створення, назвою твору, змістом.
Домашнє завдання. Прочитати повість "Інститутка"
Урок №15( 07.05.2020)
Тема. Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті "Чорна рада".
Вибрати уривок із роману "Чорна рада" обсягом 120-150слів, навчитися виразно читати його і надіслати відеозвіт у приватні повідомлення вайбер.
Малювати партитуру в зошит не обов'язково. Ознайомтеся з нею та умовно позначте собі помітки в тексті.
Малювати партитуру в зошит не обов'язково. Ознайомтеся з нею та умовно позначте собі помітки в тексті.
Урок №14 ( 05.05.2020)
Тема. Порівняльна характеристика образів Якима Сомка та Івана Брюховецького.
Пригадайте зміст роману, переглянувши відео:
Пригадайте зміст роману, переглянувши відео:
Відтворення історичної долі України в роки Руїни в історичному романі «Чорна рада». Один із корифеїв української літератури, видатний письменник, ім'я якого несправедливо було виключене з історії української літератури, в своєму історичному романі «Чорна рада» показав нам два протилежних образи: Сомка і Брюховецького. Ними автор розкриває головний конфлікт, через який бачимо основну думку твору.
Ці персонажі - українські гетьмани, які стоять по різні боки історичного моменту. Сомкові автор симпатизує, милується ним, бо «Сомко був воїн уроди, возрас-та і красота зіло дивної» (пишуть у літописах); був високий, огрядний собі пан, кругловидий, русявий; голова в кучерях, як у золотому вінку; очі ясні, веселі, як зорі; і вже, чи ступить, чи заговорить, то справді по-гетьманські». Він був освіченою людиною, розумною, талановитою. Саме на нього П. Куліш покладав надію, що він своєю сильною рукою об'єднає всі землі України у незалежну державу. Ця людина вміє тримати себе впевнено, вірить у свою перемогу в боротьбі за ладу. Він цінує у козаків гордість, побратимство, їхню честь. Як мудрий державний діяч, мріє звільнити Україну від будь-яких ворогів. Та, на жаль, Сомко був самовпевненим і жорстоким по відношенню до простих людей та запорожців:
- «Нехай лиш виїдуть у Переяслав царські бояре, тоді побачимо, як та чорна орда устоїть против гармат! Запоріжців тоді я здавлю, як макуху, гетьмана їх поверну в свинопаси, дурну чернь навчу шанувати гетьманську зверхність!»
І все ж він мужній, благородний, відваги йому не бракує. Загибель Сомка автор розуміє як трагедію цілого народу. Яким Сомко – один із головних героїв роману Пантелеймона Куліша «Чорна рада». Він щиро переймається долею України, мріє об’єднати її в єдину державу. Автор наділяє цього героя найкращими якостями та позитивними рисами характеру. Вражає благородство сомка, коли він відмовився від самопожертви Кирила Тура, щоб урятувати його від смерті. Сомко в творі виступає як мудрий державний діяч. Його ідеал – соборна, незалежна Україна. Він мріє про автономну феодальну, демократичну державу.
Сомко – взірець моральних та духовних чеснот.».
Іван Брюховецький - протилежність Якиму Сомку, бо він уособлює в собі всі негативні риси характеру: лихий, підступний, лицемірний, жорстокий. Це людина без совісті і честі; він гірше за Сомка гнітив народ. Дуже любив владу, тому підкупом та обіцянками зумів привернути на свій бік більше прихильників козацької старшини і навіть московських представників. Здобувши владу, він жорстоко розправився з тими хто підтримував Сомка. «Вступаючи в осінь, о святому Симеоні, того літа за позволенієм його царського величества наказав гетьман Брюховецький постинати гетьмана Сомка і Валюту, полковника Ніжинського, полковника Лубенського, осавулів та інших полковників заслана на Москву, котрих на Сибір заслано немало старшини коряцької», - повідомляє «Літопис Самовидця". Іван Брюховецький – один із головних персонажів роману «Чорна рада». Серед реальних історичних постатей Іван Брюховецький виокремлюється своїм авантюризмом, лукавістю, брехливістю. Фальш гетьмана письменник розкриває через портретні деталі: спочатку він ходив у старенькій свиті та стоптаних чоботах, а коли став гетьманом – у голубому жупані й сап’янцях. На хуторі Матвія Гвинтівки, прибічника Брюховецьког, посередині двору стоїть стовп із залізними, мідними і срібними кільцями. Залежно від матеріальних статків, приїжджі повинні прив’язати коней до потрібного кільця. Ці красномовні деталі створюють образи верхівки в явно непривабливому світлі.
Отже в образі Сомка автор втілив почуття патріотизму бо його турбує доля свого народу землі. Брюховецький - уособлення всього лихого, що призводить до кровопролитної війни. Показ козацького лицарства і любові до України в романі П. Куліша «Чорна рада».
Домашнє завдання. В зошиті дати відповідь на запитання "Яку оцінку дав Т. Шевченко роману "Чорна рада"?
Урок №13(30.04.2020)
Тема.«Непросте життя та романтичні пригоди головних головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, благородства. Вірності почуттю та обов'язку».
Перегляньте відеоуроки:
Порівняйте відомості, які ви вже вивчили , з тими, що прослухаєте в цьому уроці.
Перегляньте ментальну карту і визначте, яка з ліній детальніше висвітлена у творі: історична чи любовна.
Відповіді запишіть за посиланням: www.classtime.com/code/Y8326R
Урок №12(28.04.2020)
Тема. «Чорна рада» - перший україномовний історичний роман – хроніка. Походження його назви. Історична основа й авторська уява. Романтичність стилю»
Перегляньте відеоурок за посиланням:
Прочитати роман скорочено в підручнику ст.218 - 232.
Урок №11(23.04.2020)
Тема. Пантелеймон Куліш - відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач, автор підручників для школи, українського правопису.
Щирий друг Шевченка і нещадний критик його творів, патріот України і вірний підданий царизму, один із найвидатніших українських письменників, ім'я якого довгий час замовчувалося... Все це — Пантелеймон Олександрович Куліш.
Куліш, як ви пам'ятаєте, різко висловився проти Шевченкових «Гайдамак», і в той же час запросив до себе боярином (свідком) на весілля, видав у своїй друкарні «Кобзар». А дружина Куліша Ганна Барвінок, теж письменниця, віддала усі свої коштовні прикраси Шевченкові, щоб той, як мріяв, зміг поїхати до Італії (щоправда, через арешт і заслання це йому так і не вдалося).Пантелеймон Куліш — автор першого українського історичного роману «Чорна рада», першого українського правопису «Кулішівка», підручників для школи, видавець «Букваря», людина, яка з повним правом може вважатися, як і Шевченко, основоположником нової української літератури та нової української мови. З особистістю і творчістю цього видатного митця ми й почнемо докладно знайомитися на сьогоднішньому уроці. Виходить низка його оригінальних збірок та перекладів, серед яких — «Позичена кобза», Біблія, створена разом із І. Нечуєм-Левицьким та вченим І. Пулюєм.
Перегляньте відеоурок про життя і творчість видатного сподвижника
Заповніть табличку та запишіть біографічні дані письменника в зошит. На наступному уроуі читаємо " Чорну раду".
Урок №10 (16.04.2020)
Тема. Тестування. Творчість Т. Шевченка
Сьогодні ми виконаємо контрольне тестування за творчістю Т. Шевченка.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=861928
Завдання необхідно виконати до 23 квітня 23:00
Урок №9 (14.04.2020)
Тема. Світова велич українського поета.Підсумковий урок за творчістю Т.Г.Шевченка.
Перегляньте відеоурок за посиланням:
Наступний урок - контрольна робота за творчістю видатного українця.
Наступний урок - контрольна робота за творчістю видатного українця.
Урок №8(09.04.2020)
Тема. Урок позакласного читання. Т.Г. Шевченко. "Назар Стодоля".
До драматичного твору ми у цьому році звертаємося не вперше. Вже ми вивчили про вертепну драму в часи давньої України і про театр та драматургію в часи І. Котляревського й Г. Квітки-Основ'яненка.Отже, драма – це один з основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо через висловлювання та дії самих персонажів. В часи Шевченка на території України активно функціонували приватні театри на Чернігівщині та Полтавщині. Акторські трупи в цих приватних театрах були набрані переважно з кріпаків. Про трагічну долю одного з них Шевченко розповів у повісті «Музикант». Проте у Харкові, Полтаві й Одесі діяли ще й професійні театри. Серед їхніх діячів особливими талантами вирізнявся актор М. Щепкін. У Петербурзі на початку 30-х рр. діяло 5 театрів. Отже, перебуваючи в інтелігентному середовищі в місті на Неві Шевченко мав нагоду дуже часто бувати в театрах, що тоді вважалося обов'язковим для освіченої людини. Юний Шевченко зацікавився театром. Кобзар сам залишив численні спогади про те, що з часом почав відчувати не все підряд, а найкращі вистави. Таким чином вироблявся естетичний смак, прокидалося бажання самому написати драму. У російській столиці в той час йшли й українські драми. Є. Гребінка, наприклад, ставив «Наталку Полтавку» І.П. Котляревського. Не міг не знати Кобзар і таких відомих драм, як «Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ'яненка, історичних трагедій «Сава Чалий» та «Переяславська ніч» М. Костомарова. Від побаченого інтерес до театру в Шевченка розпалювався настільки, що він на початку сорокових років узявся за написання драм. На жаль, з драматичної спадщини збереглось дуже мало, і судити про неї ми можемо зі слів Шевченкових сучасників. Першою з-під його пера з'явилася трагедія «Никита Гайдай» російською мовою, яку він переробив на драму «Невеста», драма «Слепая красавица», яка перероблена у поему «Слепая». Створив Кобзар також драму «Никита Гайдай», окремі частини якої збереглися. Єдиним драматичним твором, що зберігся повністю, є історична драма «Назар Стодоля» ( 1843р). П'єса «Назар Стодоля» була написана російською мовою, але згодом Т. Шевченко переклав українською всі репліки, монологи й діалоги, залишивши російськомовними тільки ремарки. Автограф твору до нас не дійшов, тому основним вважається текст «Назара Стодолі», надрукований у 1862 році в журналі «Основа». Драма «Назар Стодоля» стала явищем у європейській драматургії. Вона виявилася надзвичайно сценічною, на її основі можна було вчити мистецтва театрального перевтілювання молодих акторів. Молодому Шевченкові вдалося без періоду учнівства досягти вершин в драматургії.
Прочитайте п'єсу "Назар Стодоля"
Або перегляньте екранізацію знаменитого твору:
( Тема - показ соціальних суперечностей між старшинською верхівкою та низовим козацтвом.
Ідея – висміювання частини козацької старшини, прославлення благородства та відваги низових козаків; возвеличення справжнього, вірного почуття кохання).
Урок №7(07.04.2020)
Тема. Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі "Росли укупочці", Біблія в житті Т. Шевченка . Світле пророцтво поета "Ісайя. Глава 3"
Прослухайте аудіозапис твору" Росли укупочці, зрозли"
Запишіть в зошит паспорт твору: тема, ідея, головна думка.
Прослухайте аудіозапис твору "Ісаія. Глава 35"
Запишіть відмінність між Книгою пророка Ісайї. Главою 35 та Шевченковим твором "Ісаія. Глава 35(Подражаніє)"
Успіхів вам!!!
Урок №6(02.04.2020)
Тема. Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. Риси автобіографізму в образі ліричного героя ("Доля")
Нудьга і осінь. Боже милий,
Де ж заховатися мені? Що діяти? Уже й гуляю По цім Аралу; і пишу Віршую нищечком, грішу, ....
«Доля» (9 лютого 1858, Нижній Новгород)
Перегляньте відеоурок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=_CwGuLjNEkE&feature=emb_logo
Наступна поезія, яку ми розглянемо має назву «Доля». Вона була створена невдовзі після звільнення Шевченка з солдатської неволі. У вірші Т. Шевченко звертається до своєї долі, як до друга. Він вдячний їй, що повела в науку, що виховала його чесним та справедливим. І він гордий, що може сказати про себе — у нього немає "зерна неправди за собою". І цей шлях — шлях до слави, до розуміння є в цьому світі й свого призначення. Прочитайте поезію або прослухайте.
Запишіть в зошит тему уроку, епіграф, тему твору, ідею, жанр.
Тема: розповідь поета про власну життєву долю, яка не лукавила до митця.
Ідея: возвеличення долі, яка супроводжувала Т. Ш. впродовж всього його життя.
Жанр: філософська лірика.
Вивчіть поезію напам'ять.
Урок №5(31.03.2020)
Тема: «Трагедія жінки – матері, боротьба за своє материнство. («У нашім раї на землі»). Наскрізний ліризм творів Т.Шевченка про жіночу долю."
Перегляньте відеоурок та презентацію.
В зошиті записати ідейно - художній аналіз поезії: тема, ідея, композиція, художні засоби (епітети, метафори, порівняння, пестливі слова)
Дайте відповіді на запитання, перейшовши за посиланням: www.classtime.com/code/4KEWQ9
Урок №4(26.03.2020)
Тема. Багатогранний образ жінки-матері в Шевченкових поемах “Катерина”, “Наймичка”.
Все упованіє моє
На тебе, мати, возлагаю,
Святая сила всіх святих,
Пренепорочная, благая.
Т.Шевченко
Марія Гармаш
“Матері Шевченка”.
Якби ти знала, як твій син
І возвеличить, і освятить
Усе, чого торкнеться він,
Але найперше – слово “мати”!
І ти живеш в його словах,
Святая мати свого сина!
Бо колихала на руках
Майбутнє рідної Вкраїни.
В сльозах, в неволі, між рабів
Дала йому ти ум великий,
І вільну душу, й гордий спів,
І правду Божу сонцелику.
Крізь тьму віків у дикій млі
Освітить правду слово сина:
Найвища радість на землі –
У мирі мати та дитина!
Подумайте, чи актуальна ця тема в сьогоденні. В чому схожість та відмінність Шевченкових героїнь зі сьогоднішніми мамами.
В зошиті створіть хмари слів до цих творів
В зошиті створіть хмари слів до цих творів
Урок 3.(24.03.2020)
Еволюція жіночого образу. Реалістично - побутовий тип утілення жіночої долі . Поема " Наймичка"
Прослухайте поему "Наймичка"
Або прочитайте самі.
Записати в зошит
Виконати завдання в зошиті
Написати есе (6-7 речень)
Домашнє завдання.
Прочитати поему " Наймичка" .
Записати тему, ідею, основну думку записати композицію.
Написати коротке есе на тему "Поведінка Ганни - вияв слабодухості чи твердості характеру жінки".
Урок №1(17.03.2020)
" І мертвим, і живим, і ненародженим ...."Продовження теми "землячків" у посланні.
Перегляньте відеоурок.
В зошитах запишіть
Урок № 2(19.03.2020)
Тема: " Вічна" тема матері й сина. Романтичний тип утілення теми жіночої долі у творі "Катерина".
Перегляньте відеоурок ( до 21:27, тобто до тестів ЗНО) Тести не проходьте!!!
Після перегляду ( або під час перегляду) запишіть джерела написання твору, рід, жанр, тему ідею, композицію та сюжет( сюжетні лінії), проблематику та образи твору.
Немає коментарів:
Дописати коментар